consument

Energieleveranciers verbinden zich ertoe voorschotfacturen meer in lijn te brengen met schokken in energieprijzen

Energieleveranciers verbinden zich ertoe voorschotfacturen meer in lijn te brengen met schokken in energieprijzen

Een voorschotfactuur dat beter is aangepast aan schokken in de energieprijzen, dat is de doelstelling van de minister van Energie, de staatssecretaris voor Consumentenbescherming en de bij FEBEG aangesloten energieleveranciers in hun voorgestelde actieprotocol.  

De energieprijzencrisis, die in 2021 begon, bereikte haar hoogtepunt aan het einde van de zomer met gasprijzen die flirtten met 350 euro per MWh op de groothandelsmarkten. Sommige consumenten met variabele energiecontracten bleven zitten met exorbitante voorschotfacturen.  

De federale regering heeft, met de steun van de leveranciers, verschillende maatregelen genomen om enerzijds consumenten en ondernemingen te ondersteunen en anderzijds de consumenten beter te beschermen door de betaling van voorschotten te reglementeren.  

Sinds eind 2022 wordt een neerwaartse trend in de energieprijzen waargenomen als gevolg van een verminderde vraag naar energie, zachte temperaturen en volle Europese gasreserves.  

Gezien deze daling vragen verschillende consumenten zich af of en wanneer energieleveranciers een aangepast voorschotvoorstel zullen doen en of een aanpassing door de consument van de voorschotfactuur wenselijk is. Deze ontwikkeling heeft betrekking op consumenten met een variabel tarief, aangezien de prijzen van dit soort contracten de ontwikkeling van de groothandelsmarkten volgen. 

"De ambitie van dit protocol is de voorschotfacturen en de eindfactuur in evenwicht te brengen om onaangename verrassingen en dramatische situaties te vermijden. Het moet voor de consument duidelijk zijn via welke kanalen hij te allen tijde de gewenste aanpassing kan verkrijgen.” 

Op 1 februari zijn de minister van Energie en de staatssecretaris voor Consumentenbescherming met de FEBEG-leden bijeengekomen om een actieprotocol op te stellen voor een voorschotfactuur dat zo dicht mogelijk bij de realiteit van de prijzen ligt. 

Aangepaste voorschotfacturen 

Op korte termijn verbinden de ondertekenaars van het protocol zich ertoe hun klanten, voor wie de simulaties op een afwijking wijzen, proactief te contacteren met een aangepast voorstel voor hun voorschotfactuur. De betrokken klanten zijn degenen die een variabel energiecontract hebben gesloten toen de prijzen zeer hoog waren, dat wil zeggen tussen augustus en november 2022. 

Om het verschil tussen het bedrag van het voorschot en de verwachte jaarafrekening te verkleinen, verbinden de leveranciers zich ertoe om tenminste driemaal per jaar en op basis van een periodieke controle proactief en individueel een aangepast bedrag voor de voorschotfactuur voor te stellen aan klanten met een variabel contract voor wie simulaties wijzen op een abnormaliteit.  

Volgens een enquête van FEBEG onder haar leden kregen klanten die een hogere voorschotfactuur hadden dan de jaarafrekening gemiddeld 282 euro terug voor een gas- en elektriciteitscontract. Daarentegen moesten klanten met een lagere voorschotfactuur gemiddeld 556 euro betalen. 52% van de klanten moest opnieuw betalen en 48% van de klanten kreeg zijn geld terug. 

"Dit is een grote stap voorwaarts voor consumenten: het is belangrijk om een realistisch beeld te hebben van de eindrekening om onverwachte kosten aan het einde van het contract te voorkomen. In deze onzekere tijden is voorspelbaarheid belangrijk.

Volgens een enquête van de FEBEG onder haar leden kregen klanten die een hogere voorschotfactuur hadden dan de jaarafrekening, voor een gas- en elektriciteitscontract gemiddeld 282 euro terugbetaald. Daarentegen moesten klanten met een lagere voorschotfactuur gemiddeld 556 euro betalen. 52% van de klanten moest opnieuw betalen en 48% van de klanten kreeg zijn geld terug.

Energieprijzen nog steeds erg hoog 

De energieprijzen zijn nog steeds erg hoog, tot 4 keer hoger als de prijzen van voor de crisis. "Het is daarom voorbarig om te zeggen dat de crisis achter ons ligt. We moeten zeer waakzaam blijven en de vaart erin houden: op ons energieverbruik letten en de energietransitie versnellen", voegt Tinne Van der Straeten eraan toe.  

Voor de minister van Energie, de staatssecretaris voor Consumentenbescherming en FEBEG is het belangrijk te onderstrepen dat consumenten die in het verleden hebben besloten niet in te gaan op het voorstel tot vervroegde verhoging, alsnog met een hoge rekening kunnen worden geconfronteerd. Volgens FEBEG heeft een minderheid van de gecontacteerde klanten hun voorschot op het hoogtepunt van de crisis aangepast. Afhankelijk van de situatie van de consument is een verlaging van het voorschotbedrag dus niet altijd aangewezen. Aangezien er sinds begin 2020 meer structurele betalingsfaciliteiten zijn verleend aan consumenten met betalingsproblemen, moet ook deze ontwikkeling nauwlettend worden gevolgd.  

Alexia Bertrand voegde daaraan toe dat zij "blij is met de uitkomst van het overleg en tevreden is dat de energieleveranciers nu ook de urgentie van deze afspraken inzien.

De ondertekenaars van het protocol verbinden zich er ook toe een periodieke evaluatie voor te leggen aan de minister en de staatssecretaris. 


Une facture d’acompte davantage adaptée aux chocs des prix de l’énergie. C’est  l’objectif  du protocole d’action proposé par la ministre de l’Energie, la Secrétaire d’Etat à la Protection des consommateurs et les fournisseurs membres de la FEBEG.  

Amorcée en 2021, la crise des prix de l’Energie a atteint son paroxysme à la fin de l’été, avec des prix du gaz flirtant avec les 350 euros du MWh sur les marchés de gros. Certains consommateurs, parmi  ceux ayant un contrat d’énergie variable, se sont retrouvés avec des factures d’acompte exorbitantes.  

Les gouvernement fédéral a pris différentes mesures, avec le soutien des fournisseurs pour, d’une part soutenir les consommateurs et les entreprises et d’autre part mieux protéger les consommateurs en réglementant les acomptes anticipés.  

Depuis fin 2022, une tendance à la baisse des prix de l’énergie est observée, en raison de la réduction de la demande d’énergie, des températures douces et des réserves de gaz européennes remplies.  

Compte tenu de cette diminution, plusieurs consommateurs se posent la question de savoir si et quand les fournisseurs d’énergie feront une proposition d’acompte adaptée et si un ajustement par le consommateur de la facture d’avance est souhaitable. Cette évolution concerne  les consommateurs avec un tarif variable, puisque les prix de ce type de contrat suivent l’évolution des marchés de gros. 

Le 1er février, la ministre de l’Energie et la secrétaire d’Etat à la Protection des consommateurs ont rencontré les membres de la FEBEG, afin d’élaborer  un protocole d’action pour des factures d’acompte le plus près possible de la réalité des prix.   

« L’ambition de ce protocole est d’équilibrer les factures d’acompte et le décompte final afin surtout, d’éviter les mauvaises surprises et les situations dramatiques. ceci va améliorer la transparence. Il doit être clair pour le consommateur par quels canaux il peut, à tout moment, obtenir l’ajustement souhaité. » 

Factures d’acompte ajustées 

A court terme, les signataires du protocoles s’engagent à contacter proactivement leurs clients, pour qui les simulations pointent une anomalie, avec une proposition adaptée de leur facture d’acompte,.  Les clients concernés sont les clients ayant conclu un contrat d’énergie à taux variable lorsque les prix étaient très élevés, soit entre août et novembre 2022. 

Pour réduire l’écart entre le montant de l’avance et le décompte annuel attendu, les fournisseurs s’engagent, au minimum trois fois par an et sur la base d’un suivi périodique, à proposer de manière proactive et personnalisée aux clients avec un contrat variable et pour qui les simulations pointent une anomalie, un montant ajusté pour la facture d’acompte.  

D’après une enquête de la FEBEG auprès de ses membres, les clients qui avaient une facture d’acompte plus élevée que le décompte annuel ont été, pour un contrat gaz et électricité, remboursés en moyenne de 282 euros. A contrario, à cause d’une facture d’acompte trop basse, des clients ont dû payer, en moyenne, 556 euros. 52% des clients ont dû repayer et 48% des clients ont été remboursés.  

Alexia Bertrand ajoute que “il s’agit d’un grand pas en avant pour les consommateurs: il est important d'avoir une idée réaliste de la facture finale pour éviter les coûts imprévus à la fin du contrat. En ces temps d'incertitude, la prévisibilité est importante. 

D’après une enquête de la FEBEG auprès de ses membres, les clients qui avaient une facture d’acompte plus élevée que le décompte annuel ont été, pour un contrat gaz et électricité, remboursés en moyenne de 282 euros. A contrario, à cause d’une facture d’acompte trop basse, des clients ont dû payer, en moyenne, 556 euros. 52% des clients ont dû repayer et 48% des clients ont été remboursés.  

Des prix de l’énergie toujours très élevés  

Les prix de l’énergie sont encore très élevés, jusqu’à 4 fois plus si on compare avec les prix d’avant la crise. « Il est donc prématuré de dire que la crise est derrière nous. Nous devons rester très vigilants et continuer sur notre élan : surveiller nos consommations d’énergie et accélérer la transition énergétique », ajoute Tinne Van der Straeten.  

Pour la ministre de l’Energie, la Secrétaire d’Etat à la protection des Consommateurs et la FEBEG, il est important de souligner que les consommateurs qui ont décidé de ne pas accepter la proposition d’augmentation anticipée dans le passé pourraient encore être confrontés à une facture de décompte élevée. D’après la FEBEG, une minorité de clients contactés ont adapté leur acompte au plus haut de la crise. Selon la situation du consommateur, une diminution du montant de l’avance n’est  donc pas toujours appropriée. Étant donné que, depuis le début de l’année 2020, davantage de facilités de paiement structurellement plus nombreuses ont été accordées aux consommateurs ayant des problèmes de paiement, cette évolution doit donc également être surveillée de près.  

Alexia Bertrand ajoute qu'elle “est contente du résultat des consultations et se satisfaite que les fournisseurs d'énergie comprennent maintenant aussi l'urgence de ces accords. 

Les signataires du protocoles s’engagent également à remettre une évaluation périodique à la ministre et à la Secrétaire d’Etat.  

Ook interessant

Consumentenbescherming

Energiecrisis: bijna 4 miljoen gepersonaliseerde voorstellen voor aangepaste voorschotfacturen die leveranciers naar hun klanten sturen.

08 jun 2024

In februari 2023 ondertekenden minister van Energie Tinne Van der Straeten, staatssecretaris van ...

Internationaal

België en Duitsland ondertekenen een intentieverklaring voor een hybride interconnectie tussen de windparken op zee

31 mei 2024

De Belgische minister van Energie, Tinne Van der Straeten, en de Duitse staatssecretaris, Philipp...

Internationaal

Groen licht voor de terugtrekking van de EU uit het Energiehandvestverdrag: een belangrijke prestatie van het Belgische voorzitterschap

30 mei 2024

De Europese ministers van Energie hebben unaniem ingestemd met de terugtrekking van de Europese U...

Cookies op tinnevanderstraeten.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren