waterstof

Klimaatwerf legt eerste kilometers waterstofsnelweg aan

Klimaatwerf legt eerste kilometers waterstofsnelweg aan

De werf Desteldonk-Opwijk is een uitvoering van de federale waterstofstrategie (goedgekeurd november 2021) en het Winterplan (juli 2022). Energieminister Van der Straeten leverde de vervoersvergunning (MB 24/01/2023) en verklaring van openbaar nut (KB 22/12/2023).

De werf versterkt bevoorrading België en buurlanden en is eerste kilometers van waterstofsnelweg voor vergroening industrie.

 

  • De haven van Zeebrugge met de terminal van Fluxys was en is cruciaal voor de bevoorrading van België en van onze buurlanden. België voerde op 1 jaar tijd 13 keer meer gas uit naar Duitsland. Terwijl de route van Oost naar West stilviel, rekenden onze buurlanden op Zeebrugge voor hun bevoorrading.
  • Zeebrugge heeft een import capaciteit van 80.80 GWh/h, terwijl ons netwerk slechts 62.15 GWh/h. Dankzij deze werf verhogen we dit met 15 Gwh/h.  We lossen de bottleneck dus grotendeels op.

Om er voor te zorgen dat hernieuwbare waterstof een reële bijdrage levert in 2030, moeten we nu beginnen. Deze werf is dan ook een klimaatwerf. Het zijn de eerste kilometers pijpleiding van de waterstofsnelweg om onze industrie te vergroenen.

 

  • Zonder groene waterstof kunnen we nooit onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Zware industrie is verantwoordelijk voor 30% van de CO2-uitstoot in België. En waterstof moet tot in hart van onze industriële clusters raken. Daarom is de CO2 backbone essentieel.
  • Ons strategisch voordeel is onze ligging. België ligt in het midden van verschillende belangrijke industriële clusters en op een energiekruispunt in het hart van Europa. België heeft al één van de grootste, goed verbonden, waterstofnetwerk ter wereld: meer dan 600 kilometer ondergrondse pijpleidingen doorkruisen ons land.
  • Dit is niet het enige project. In totaal wordt er de komende jaren 100 tot 160 km pijpleiding voor het vervoer van waterstof gerealiseerd via Europese relancemiddelen. De regering trekt 300 miljoen euro uit om een waterstofbackbone te versnellen vanuit de Belgische havens tot de Belgische industriegebieden en tot in Duitsland en dit tegen 2028. De aandacht gaat in eerste instantie naar de belangrijkste industriële clusters in Vlaanderen (Antwerpen, Gent), Wallonië (Henegouwen, Luik) en Brussel.

Deze werf stond met stip aangeduid in het winterplan en de federale waterstofstrategie. De tijd van papieren plannen is voorbij. We weten wat we moeten doen, de oplossingen bestaan en zijn er. Nu worden ze gerealiseerd. Het is de tijd van concrete actie. Zoals hier vandaag waar de schop letterlijk in de grond gaat en er wordt gebouwd aan de energietransitie. Het zet België opnieuw op de kaart als klimaatleider en waar de energietransitie niet iets is van loze woorden maar van concrete acties

 

Ook interessant

Wind op zee

Het Prinses Elisabeth Eiland: van ontwerp tot constructie

01 mrt 2024

De Ministerraad heeft het Koninklijk Besluit goedgekeurd dat Elia de domeinconcessie verleent voo...

Nucleair

Belgisch EU-voorzitterschap: de bevoorradingsketen van radio-isotopen beveiligen om kankers te genezen

29 feb 2024

In het kader van het Belgisch EU-voorzitterschap brengt de FOD Economie, in samenwerking met het ...

Nucleair

Eindconclusies van “Nu voor Morgen”, het maatschappelijk debat over berging van hoogradioactief en langlevend afval

22 feb 2024

De Koning Boudewijnstichting presenteert de resultaten van “Nu voor morgen”, het breed, participa...

Cookies op tinnevanderstraeten.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren